A blog about being a young, ambitious and burnout. About life,depression, stress, demands, thoughts and feelings! How to find back to the core of life. About health, fitness, psychology and faith. Welcome!

onsdag 21 september 2011

Vägen neråt..my story falling down part 2

(english further down)
Ångest hade/har vart en del av mitt liv så länge, inte konstigt att man utvecklar fobier. Klaustrofobi: Mötesrum, köer, fester, när jag går på stan bland mycket folk, scenskräck, åka buss, åka tunnelbana, m.m. (åh nej! handlar inte om hissar eller trånga utrymmen)
Social fobi: Jobbigt att äta inför andra, jobbigt att prata inför andra, fester (igen), jobbigt att bli utsatt för granskningar och blickar, jobbigt med stora samlingar folk typ "mingel".
Fobi för kroppsliga "symtom". Otroligt fokuserad på mitt inre, liten släng av hypokondri, rädd för hjärtslag, rädd för att få upp puls när jag tränar, rädsla för allergier, smuts, rädd för knölar (cancer), obehagligt att bada bastu eller andra varma eller kalla ställen- kändes som jag inte fick luft eller obehaget av värmeskiftningar. 
m.m.m.m...


Inte konstigt att när läkare och psykologer säger till mig att det inte är nåt fel på mig att allt skulle lösa sig om jag åt kött, studerade typ ekonomi och hade bra självförtroende att man skapar sig en "identitet" för att hindra och hantera ångest. Strategier för att undvika obehag. En personlighet som utstrålar allt annat än ångest. "Ta tjuren vid hornen, hantera situationen, var glad, skratta, synas, höras, var rolig, berätta aldrig för nån! .... " allt detta med hjärtat i halsgropen, för innerst inne vet man att detta är ohållbart!

Men jag var ju SJUK!!! Jag hade utvecklat sjukdomen ångest GAD!(generaliserat ångestsydrom) Det är en sjukdom! Som jag lidit av i 12 år av mitt 25 åriga liv!!!!!! Men ingen läkare tog mig på allvar!


Detta har resulterat i att jag måste ifrågasätta alla delar av min personlighet, alla mina handlingar och möblera om min hjärna.


Uttdrag ur min dagbok några månader innan kraschen




mår illa. känner mig äcklig, är rädd för döden och för livet, rädd att missa,rädd för förändring, rädd för sjukdom, rädd för ensamhet,  så rädd att jag blir handlingsförlamad, rädd för galenskap. Rädd.
känner mig distanserad idag, som om jag skapar mig själv en sekund före jag lever hela tiden. längtar efter levande nu. får anstränga mig nu också för att inte intellektualisera. Är det för att jag inte trivs med min situation som jag inte klarar va här o nu. är rädd för att missa livet så jag inte kan skapa konst. längtar efter kärlek, eller inte-ensamhet,
Bättre närvaro idag, rädd för döden, rädd för livet, rädd för ensamhet, vill inte röka. vill känna mig fri, får ångest av jobb, osorterade tankar och prestation. har en klump i magen över att göra folk besvikna.





kant mig ensam, har haft ångest, mest fysysk.. svårt att andas.. långsam hjärtrytm.. sen blev det bättre. vill inte röka





Vem är jag? Har jag inget att säga, är jag trött? Blir jag min mamma när jag är med min mamma? Tyst, introvert, svårt att dela med mig, rädd …Vad kommer de här kokande känslorna ifrån? för att jag gått upp i vikt?är jag manodepressiv?jag vill gråta, skrika, skälla , muttra, …PMS?deprission? bryr jag mig om nått överhuvudtaget? har jag nån sympati eller orkar jag inte det för jag tänker på kalorier. Jag har gått upp i vikt, ganska mycket tror jag, tänker på detta typ en gång i halvtimmen… VILL RENSA HJÄRNAN!VILL INTE VARA KROPP! anledningen att jag känner stress e att vi har genomgång o jag ska ha underkläder, jag vill vara smal o sund men inte tänka på smalsmalsmal hela dagarna. jag har så mycket annat jag vill tänka på o skapa! ELLER?







Anxiety had / have been part of my life for so long, no wonder that i was developing phobias. 


Claustrophobia: Meeting rooms, queues, special occasions, parties , when im in town among many people, stage fright, buses, subways, etc. (oh no! is not aboutelevators or tight spaces)

Social phobia: A pain to eat in front of others, hard to talk to others, parties (again), hard to be a subject to reviews and looks, large collections of people like "mingle".


Phobia of body "symptoms". Incredibly focused on my inner selfsmall bout of hypochondria, fear of heart beats, afraid to bring up the heart rate when I exercise, fear of allergies, dirt, afraid of lumps (cancer), unpleasant to take a sauna or other hot or cold places,it felt I did not get air or the discomfort of heat variations.
m.m.m.m. ..



No wonder when doctors and psychologists say to me that there is not something wrong with me, that everything would work out if I ate meat, studied something like economy and had great confidence. that i created an "identity" to prevent and manage anxiety. Strategies to avoid discomfort. A personality that radiates anything but anxiety."Take the bull by the horns, deal with the situation, be happy, laugh, be seen o heard o funny, Never tell anyone! ...."
 All this with heart up in my mouth, for deep down i know that this is unsustainable!


But I was SICK! I had developed anxiety disorder GAD!(Generalized anxiety disorder) It is a disease! As I have suffered for 12 years of my 25 years of life !!!!!! But no doctor took me seriously!


This has resulted in that I have to question all aspects of my personalityall my actions and redecorate my brain.






From my diary a few months before the crash
feel sickfeel nauseousis afraid of death and of lifeafraid to fail,afraid of changeafraid of sickness, fear of loneliness, so afraid that I become paralyzedafraid of madness. Afraid.
feel alienated today,as if I create myself a second before I live all the time. longing for living nowmust controll myself now for not intellectualizeIs it because I do not feel comfortable with mysituation I can not do this here o noware afraid to miss out on life so I can not create artlonging for love, or not-loneliness,
Better attendance todayafraid of deathafraid of lifeafraid of loneliness, do not smokewant to feel free, the anxiety of the jobunsorted thoughts and performance. have a lump in my stomach - make people disappointed.
felt lonely, had anxiety, most fysichal .. difficulty breathing .. slow heartbeat .. then it got better. do not want to smoke
Who am II have nothing to sayI am tiredI become my mother when I am with my momQuiet, introverteddifficult to share , afraid ... What are these boiling emotions come from?because I gained weightI am manic depressiveI want to cry,screambark, mutter... PMSDepressionI care about reaching the first place?do I have some sympathy, or I just think about calories. I've gained weightpretty much, I think, think about this every half hour ... WANT TO CLEAR THE BRAINDO NOT WANT TO BE JUST A BODYbecause I know stress.  we have review and i must have just my underwear, I want to be thi but do not want to think thin, thin, thin all dayI have so many other things I want to think about. creation ! OR?







1 kommentar:

  1. Du en fantastisk människa med en hjärna som har fler rum än vad andra har. Där av alla dessa tankar och schälsliga uppleverser.

    SvaraRadera